صادرات

با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد کشور و ورود به بازارهای جهانی، شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز تلاش نموده است بر اساس تجارب سالهای گذشته در عرصه بین‌المللی و نیز بهره‌گیری از متخصصان داخلی و خارجی، موضوع صادرات را با استفاده از راهکارهای روز جهانی در خدمات خود قرار دهد.
از این رو، مساله صادرات در این شرکت به عنوان یک روش بدست آوردن سهم بازار در عرصه جهانی و در رقابت با بازیگران بین‌المللی و مطابق با آخرین روش‌های روز رقابتی و توسعه بازار، استوار است. 


به همین منظور خدمات صادراتی شرکت را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی نمود:
1.مشاوره صادراتی: 
یکی از مهمترین مسائل برای متقاضیان صادرات، برخورد واقع بینانه با مساله صادرات و بازارهای خارجی می‌باشد. علاقمندی به صادرات کالاهایی که دارای ویژگی‌های مناسب نیستند از یک سو و نیز عدم شناخت دقیق تجارت در عرصه بین‌المللی در سوی دیگر، بسیاری از علاقمندان را با شکست و تحمیل هزینه‌های بسیار روبرو می‌سازد. از این شرکت دریافت خدمات مشاوره شرکت در زمینه صادراتی، می‌تواند تا حد بسیاری جلو ضررهای احتمالی را بگیرد.
خدمات مشاوره شرکت در زمینه صادرات عبارتند از:
•    ارزیابی کالا یا خدمت مورد نظر برای صادرات از نقطه نظر ویژگی‌های اصلی 
•    مشاوره در خصوص مجوزهای مورد نیاز در مبدا و مقصد
•    ارزیابی اولیه میزان موفقیت کالا و یا خدمت در بازارهای جهانی

2.امکان سنجی و تحقیقات اولیه بازار:
قبل از ورود جدی به عرصه صادرات و بازاریابی، پیشنهاد می‌گردد بر اساس آمارهای تجاری بین‎المللی، محصول و خدمت مورد نظر از جنبه‌های مختلف صادراتی همانند موارد زیر، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. تمامی این مراحل توسط شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز انجام می‌پذیرد. بر اساس این گزارش، ‌می‌توان تصویر واضحی از وضعیت صادرات محصول و خدمت مورد نظر در سطح بین‌المللی بدست آورد. 
•    ارزیابی محصول / خدمت در سطح بین المللی و صادرکنندگان آن
•    ارزیابی واردکنندگان محصول/ خدمت در سطح بین المللی
•    شناسایی رقبای بین‌المللی 

3.انتخاب بازار هدف، بازارشناسی و تحقیق بازار 
پس از آنکه تحلیل مرحله قبل انجام پذیرفت و نتایج آن نشان‌دهنده قابلیت صادراتی محصول/ خدمت بود، آنگاه باید بازارهای هدف صادراتی مبتنی بر عوامل مختلف، انتخاب گردد. در این مرحله بر اساس اطلاعات بازرگانی بین‌الملل، بازارهای هدف انتخاب گردیده و توسط بانک‌های اطلاعاتی و روش‌های تحقیق بازار، وضعیت مشتریان احتمالی در کشور مورد نظر، استخراج و تحلیل می‌گردد. از جمله مهمترین اقدامات در این مرحله، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
•    تحلیل کشورهای مورد نظر برای مقصد صادراتی از نقطه نظر، پیش‌بینی میزان درخواست، وضعیت حضور رقبا، تعاملات گمرگی، فاصله جغرافیایی، مزیت نسبی محصول و ... و در نهایت انتخاب یک یا چند کشور به عنوان مقصد صادراتی
•    ارزیابی وب سایت‌های اطلاعاتی کشور مقصد و همچنین بانک‌های اطلاعاتی نمایشگاهها و اتاق‌های بازرگانی برای شناسایی مشتریان بالقوه و دسته‌بندی آنها
•    انجام جمع‌آوری اطلاعات از بازیگران مرتبط در فضای وب، لینکداین، فیس‌بوک، اینستاگرام و ...

4.تدوین طرح جامع بازاریابی صادراتی:
بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های صورت گرفته در مرحله قبل، در این گام، طرح جامع بازاریابی صادراتی به عنوان نقشه راه فعالیت صادرکننده و محصولات و خدمات وی، تدوین می‌گردد. این طرح جامع صادراتی در برگیرنده، بخش‌های اصلی زیر می‌باشد:
•    تعریف ویژگی‌های کمی و کیفی محصول و خدمت بر اساس نوع بازار هدف: در این مرحله کلیه توصیه‌های مناسب مرتبط با محصول و یا خدمت ارائه شده متناسب با نیازمندیهای بازار هدف و نیز رقبای آن، ارائه می‌گردد و صاحب محصول/ خدمت، ملزم به اجرای آن به بهترین نحو ممکن می‌باشد.
•    شناسایی مصرف‌کنندگان نهایی و یا واسطه‌ها در بازار هدف: در طرح جامع اطلاعات مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی محصول در بازار هدف و یا شرکتها و یا افراد واسط به عنوان شبکه‌های توزیع، استخراج و مستند می‌گردد.
•    تعریف روش‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی: در این بخش ابزارهای موثر و متناسب با بودجه اقتصادی تعریف شده برای بازاریابی و تبلیغات در کشورهای هدف، ارائه می گردد. 

5.اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز جهت صادرات:
هر کالایی جهت صادرات با توجه به نوع و ویژگی‌های مرتبط با آن کالا در کشور مبدا، مقصد و یا هردو، نیاز به اخذ مجوزهای قانونی مختلف، استانداردها و تاییدیه‌های لازم دارد. بدون دریافت این مجوزهای قانونی، امکان هر نوع صادرات از مبادی قانونی، غیر ممکن می‌باشد. لذا شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز در زمینه اخذ مجوزهای لازم برای صادرات در کشور ایران و کشورهای بازار هدف، به صادرکنندگان محترم، خدمات جامع ارائه می‌نماید. 

6.ایجاد ساختار سازمانی صادراتی و یا برون سپاری آن
اجرای برنامه‌های صادراتی در بخش‌های مختلف می‌تواند به سه روش انجام پذیرد. 
•    ایجاد ساختار سازمانی در شرکت صادرکننده: در این حالت پرسنل موجود شرکت صادرکننده آموزش دیده و یا در صورت نیاز نسبت به جذب نیروهای جدید و آموزش آنها اقدام می گردد. تمامی فرآیندها و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای انجام فرآیندهای صادراتی نیز برای شرکت مذکور تعریف و در حین اجرا مورد نظارت شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز قرار می‌گیرد.
•    برون‌سپاری کامل خدمات صادراتی به شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز: در این روش، طبق قرارداد منعقد شده فیمابین دو مجموعه، کلیه اقدامات مورد نیاز جهت صادرات، توسط شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز انجام می‌پذیرد. 
•    ترکیب دو روش فوق: بر اساس توافق می‌توان بخشی از خدمات را درون شرکت صادرکننده و بقیه را به شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز برونسپاری نمود. 

7.اجرای برنامه بازاریابی و تبلیغات بین‎المللی:
در این مرحله و بر اساس برنامه تدوین شده صادراتی، کمپین تبلیغاتی و بازاریابی بین‌المللی اجرا می‌گردد. متناسب با برنامه مدون شده این تبلیغات می‌تواند روش‌های زیر را در بر بگیرد:
•    بالا بردن رتبه وب سایت در موتورهای جستجو
•    دیجیتال مارکتینگ مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی تخصصی همانند لینکداین و فیسبوک
•    حضور در وب سایت‌های B2B
•    حضور در نمایشگاههای دیجیتال
•    حضور در نمایشگاههای بین‌المللی
•    انجام ایمیل مارکتینگ
•    انجام بازاریابی تلفنی

8.انجام مذاکرات تجاری:
پس از شناسایی مشتریان علاقمند در بازار هدف، نوبت به انجام مذاکرات بین‎المللی و دستیابی به یک توافق موفق، می‌رسد. به همین منظور تیم مذاکره کننده شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز، می‌تواند تمام و یا بخشی از اقدامات زیر را انجام دهد:
•    انجام مذاکرات از طریق ایمیل
•    انجام مذاکرات به صورت تلفنی و ویدئو کنفرانس
•    انجام مذاکرات از طریق ارسال نماینده 
•    تنظیم قراردادهای بین‌المللی

9.اجرای فرآیند صادرات:
پس از نهایی شدن توافق بین مشتری با صادرکننده، شرکت فناوری‌های راهبردی آریاز خدمات اجرایی زیر را در راستای مورد صادراتی، ارائه می‌نماید:
•    انجام امور گمرکی در ایران
•    اجرای فرآیند حمل و نقل کالا
•    انجام امور گمرکی در کشور مقصد
•    مدیریت تراکنشهای مالی بین مشتری و صادرکننده