شبکه ویژه هتل ها

 
هدف پیشنهاد
با توجه به تنوع سیستم های موجود در هتل که مرتبط با فناوری اطلاعات می باشد و بخش عمده ای از آنها پس از بهره برداری هتل مورد استفاده قرار می گیرند از یک سو و نیز وجود تجارب ناموفق در صنعت هتلداری از سوی دیگر، شرکت آریاز یک پیشنهاد جامع در قالب یک بسته یکپارچه هتلی در بخش فناوری اطلاعات ارائه نموده است. 
در این پیشنهاد بر اساس استانداردهای بین المللی فناوری اطلاعات طراحی ها انجام خواهد پذیرفت.


نوع قرارداد پیشنهادی
شركت آریاز با تکیه بر دانش و تجربه متخصصین خود، خدمات خود را با در نظر گرفتن مباحث کیفیت فنی و نیاز بومی همراه با نگاه جامع به اقصاد مهندسی، سیستم های مبتنی بر IT و ICT هتلی را در بخش های ذیل ارائه می نماید:
-خدمات مشاوره و طراحی شبكه كامپیوتری
-خدمات فروش و تأمین کالا 
-خدمات اجرای فنی و نظارت بر اجرای پروژه ها
-خدمات پس از فروش و نگهداری سیستم ها
-خدمات آموزشی و دوره های تخصصی
1.خدمات مشاوره و طراحی شبكه كامپیوتری
همگام با رشدو توسعه فیزیكی و فنی شبكه‌های كامپیوتری، پیشرفت سریع فناوری، و توسعه كاربردهای روی شبكه نیازهای هتل ها برای استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و همچنین حجم داده ها افزایش می یابد و به تبع آن لازم است که با ایجاد زیرساخت مناسب نسبت به ثبت و نگهداری اطلاعات و افزایش ظرفیت های پردازشی، پرداخته شود .
انتخاب طبیعی هتل های بزرگ برای توسعه زیر ساخت مناسب فناوری اطلاعات،  ایجاد مراکز داده می باشد .در اجرای پروژه های طراحی، ساخت و نگهداری مراکز داده، لازم است که علاوه بر تجمیع تخصص در زمینه های مختلفی نظیر فناوری اطلاعات، ساختمان و ابنیه،  مکانیک، تأسیسات و برق با تکیه بر فرآیندهای اصیل مدیریت پروژه در جهت دسترسی به اهداف پروژه قدم برداشت .
با توجه به تخصص و تجربه شرکت آریاز در طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های مختلف، این مجموعه همواره سعی نموده با در نظر گرفتن مدل های توصیه شده از طرف معتبرترین تولیدکنندگان، کارآمدترین طرح را جهت ایجاد یک مرکز داده براساس استانداردهای مربوطه ارائه نماید.
نیاز به دانش فنی، تجربه و تسلط به آخرین دستاوردهای فناوری، در طراحی شبكه كامپیوتری بیش از پیش نمایان شده است. در بخش طراحی نیز اقدمات ذیل در خصوص طراحی سیستم های مبتنی بر IT و ICT هتل انجام می پذیرد.
-تعریف خواسته ها و نیازهای مجموعه در حوزه IT و ICT
-پیش بینی توسعه سرویس ها و قابلیت گسترش خدمات
-بررسی امکانات موجود و بهره برداری حداکثری از آن
-تهیه معماری زیرساخت مورد نیاز
-محاسبه پهنای باند مورد نیاز
-تعیین مشخصات اجزای پسیو شبکه (تجهیزات درون رک، دیتا سنتر، زیرساخت ها و ...)
-تعیین مشخصات اجزای اکتیو شبکه (سوئیچ های توزیع و مرکزی به همراه ماژول های مربوطه)
-محاسبه و طراحی شبکه کامپیوتری بیسیم ( WIFI  )
-تعیین مشخصات سرورهای مورد نیاز 
-طراحی دیتا سنتر (شامل تجهیزات فیزیکی، پسیو و اکتیو)
-تهیه استانداردهای مربوط به اجرای زیرساخت (کابل کشی و فیبر کشی)
-تعیین استانداردهای لیبل گذاری و نقشه ازبیلت شبکه
-طراحی سیستم نظارت تصویری 
-طراحی سیستم IPTV 
-طراحی سیستم VOIP
-طراحی سیستم یکپارچه مدیریت قفل هتلی
-تعیین استانداردها و نیازمندیهای فرآیندهای هتلی 
-تعیین استانداردها و خواسته های مربوط به سیستم های یکپارچه نرم افزاری هتلداری
-تهیه نقشه های اجرایی
-تهیه اسناد مناقصه برای خرید تجهیزات (نرم افزاری و سخت افزاری)
2.-خدمات فروش و تأمین کالا 
يکي از نيازهاي اساسي کارفرمایان تامين تجهيزات با قيمت و کيفيت مناسب مي باشد که اين امر معمولاً مستلزم صرف زمان و هزينه زيادی مي باشد. در این بخش کارفرما می تواند راسا اقدام به خرید نموده و یا از شرکت طرف قرارداد تجهیزات را تهیه نماید. تصمیم گیری در خصوص خرید تجهیزات مذکور و مورد تایید طراح، بر عهده کارفرما خواهد بود .از اين رو شرکت آریاز با اخذ نمایندگی از برندهای معتبر و متنوع تجهيزات شبکه، گامي در جهت رفع نياز فوق برداشته و محصولات مورد نظر را با قيمت مناسب و در سريع ترين زمان ممکن، تهیه و در اختیار کارفرمایان و مشتریان قرار می دهد.این مجموعه تجهيزات پسیو و اکتیو که شامل موارد ذیل می باشد را به طور مستقیم و با قیمت های مناسبی ارائه می نماید :
تجهیزات پسیو 
-رک های دیواری  و ایستاده و متعلقات آنها
-انواع کابل های شبکه شامل Cat5 Cat6 Cat7  و پچ کورد های مربوطه
-انواع کابل های فیبر نوری شامل Multi/Single mode و پج کوردهای مربوطه
-انواع پچ پنل های شبکه و فیبر و تلفن و متعلقات آنها
-انواع سرسیم ها و کیستون ها وپریزها و آدابتورهای فیبر نوری
-انواع ابزار شبکه و لینک تسترها
-انواع مفصل ها و لوازم اتصالات فیبر نوری
-انواع کیس رکمونت
تجهیزات اکتیو 
-انواع سوئیچ های مدیریتی، هوشمند و ... 
-انواع سرورها
-انواع دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال، دستگاه های رکوردر و تجهیزات مربوطه
-انواع تجهیزات شبکه های بی سیم (Wireless) 
-انواع تلفن های تحت شبکه و تجهیزات مربوطه
-انواع تلویزیون های تحت شبکه و تجهیزات مربوطه
-انواع مبدل های POE
-انواع مودم های دیجیتال و ADSL 
-تجهیزات سیستم اعلام و اطفاء حریق
3. خدمات اجرای فنی و نظارت بر اجرای پروژه ها    
انجام کابل کشی ساخت یافته برای شبکه های کامپیوتری یکی از اصلی ترین بخشهای اجرای پروژه های IT و ICT می باشد. 
در یک سیستم کابل‌کشی ساخت‌یافته، به دلیل رعایت استانداردها و اجرای بستر شبکه و کابل‌کشی بر طبق اصول و روشهای تعیین شده از سوی سازمانهای استانداردسازی شبکه، نیازی به ایجاد تغییرات مداوم در ساختار کابل‌کشی نمی باشد و این امر موجب می شود تا این سیستم ثابت مانده و پایداری آن در طی زمان حفظ گردد.
کابل‌کشی ساخت‌یافته مجموعه ای از اصول و روشهاست که کاملا منطبق بر استانداردها بوده و دارای مزایای بسیاری شامل موارد زیر می باشد : 
-پشتیبانی از تجهیزات سازندگان مختلف
-سادگی در جابجایی، اضافه کردن و ایجاد تغییر
-سادگی در عیب یابی
-پشتیبانی از کاربردهای آینده
-جداسازی خطا
-کاهش هزینه ¬ها
شرکت آریاز با دارا بودن تیم فنی متخصص و دارای مدارک معتبر (BICSI) و با تجربه عملی در این زمینه ،عملیات نصب، اجرا و راه اندازی تجهیزات خریداری شده در مرحله قبل را انجام می دهد .  
4.خدمات پس از فروش و نگهداری سیستم ها
این مجموعه خدمات نگهداري و پشتيباني شبكه را که شامل موارد ذیل می باشد به صورت تخصصی طراحی و اجرا می نماید :
-ارائه خدمات نگهداري و پشتيباني از سخت افزار Client ها 
-ارائه خدمات نگهداري و پشتيباني از تجهيزات Passive شبکه شامل کابل ، داکت و ... 
-ارائه خدمات نگهداري و پشتيباني از تجهيزات سوئيچ و روتر 
-ارائه خدمات نگهداري و پشتيباني از تجهيزات اتاق سرور شامل رک ، سرور ، UPS و ... 
-ارائه سرويس دوره اي جهت تجهيزات اتاق سرور 
-ارائه سرويس دوره اي ماهانه به تمام Clientها 
-مشاوره در انتخاب و خريد تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري 
-نگهداري سخت‌افزارها و تجهيزات شبكه 
-کنترل دائمي سخت افزارها و نرم افزار ها براي کاهش بروز مشکلات و کوتاه کردن زمان حل مشکل. 
-توسعه و راه اندازي تجهيزات شبکه 
-به روز رساني شبکه از نظر سخت افزاري و نرم افزاري . 
-بررسي وضعيت و توسعه شبکه از نقطه نظر ارتباط با اينترنت. 
-ارائه خدمات مشاوره اي. 
-تهيه مشخصات كامل سيستم ها ، سوئيچ ها ، روترها و ارائه شناسنامه تجهيزات 
-ارائه خدمات نگهداري و پشتيباني از سرويس هاي نصب و راه اندازي شده 
-ارائه خدمات برنامه زمان بندي و تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات 
-كنترل ترافيك شبكه با استفاده از نرم افزارهاي تخصصي كنترل ترافيك
-کنترل و Monitoring سرويس هاي نصب شده بروي سرور و تهيه گزارش روزانه از صحت عملکرد 
-ارائه خدمات کابل کشي و داکت کشي و ايجاد نود هاي جديد در شبکه 
-نگهداري تجهيزات ارتباطي WAN 
-كنترل داكت ها، كابل ها و مسيرهاي شبكه و رفع عيوب آن 
-ارائه سرويس دوره اي جهت تجهيزات اکتيو و پسيو 
-تهيه نقشه كابل كشي شبكه با نرم افزار Visio 
-Updateكردن ويندوز تمام Client ها و سرورها با استفاده از سرويس WSUS
-راه اندازی شبکه های بیسیم WIFI با قابلیت استفاده آنی تمام کارکنان از تجهیزات پرتابل مانند کارت خوان، تبلت های ثبت سفارش و نیز دسترسی تمام مشتریان در فضاهای عمومی و اتاق ها به اینترنت بصورت کنترل شده .
5. خدمات آموزشی و دوره های تخصصی 
کارشناسان ما آماده آموزش و برگزاري دوره هاي تخصصي شبکه براي پرسنل IT مشتريان در دوره هایی با عناوین زیر هستند.
-کابل کشی ساخت یافتهStructured Cabling & Network Design 
-طراحی دیتاسنتر Data Center 
-مهندسی شبکهNetwork 
-فیبر نوری Fiber Optic
-نظارت تصویری Video Surveillance 
-تلفن تحت شبکه VOIP
-تلویزیون تحت شبکه IPTV
زیرسیستم های هتلی
1) زیرساخت شبکه هتلی

منظور از زیرساخت شبکه هتلی عبارتست از بستری از تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه کامپیوتری که کار تبادل اطلاعات برای کلیه سیستم های مبتنی بر شبکه کامپیوتری درون هتل را انجام می دهد. این زیرساخت شامل اجزای اصلی زیر می باشد:
-فیبر نوری

- کابل شبکه کامپیوتری
-رک ها 

-پریزهای شبکه
-پچ پانل، پچ کورد

-سوئیچ های شبکه کامپیوتری
-ماژول های فیبر نوری

- تجهیزات شبکه بیسیم
با توجه به این که زیرساخت شبکه هتلی در واقع به نوعی سیستم اعصاب و اطلاع رسانی هتل محسوب می گردد، کارکرد صحیح آن و اجرای آن طبق استانداردها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
بنابراین در هنگام طراحی و اجرای شبکه کامپیوتری باید به موارد ذیل توجه کافی انجام پذیرد:
محاسبه پهنای باند مورد نیاز شبکه: با توجه به این که در یک ساختار هتلی ممکن است سسیستم های مختلفی همانند IPTV,CCTV,VOIP,BMS نیز بر روی شبکه کامپیوتری اطلاعات خود را مبادله نمایند، لذا یکی از موارد مهم پیش بینی صحیح پهنای باند مورد نیاز این سیستم ها می باشد. بدیهی است در صورت عدم پیش بینی مناسب، سیستم های مذکور در هنگام راه اندازی عملا بلااستفاده خواهند بود.
طراحی معماری صحیح شبکه: در استانداردهای بین المللی با توجه به نوع کاربرد و میزان گستردگی شبکه کامپیوتری، معماری های استانداردی تعریف شده است. بنابراین در هنگام طراحی شبکه کامپیوتری هتل، معماری شبکه کامپیوتری و نحوه قرارگیری تجهیزات شبکه باید به گونه ای انجام پذیرد که ضمن توجه به نیاز هتلی، مبتنی بر یکی از استانداردهای بین المللی باشد.

امنیت شبکه کامپیوتری: یکی از مسائل بسیار مهم در شبکه های کامپیوتری و به ویژه در هتل ها، مبحث امنیت شبکه کامپیوتری می باشد. با توجه به فضای مشترک تبادل داده برای سیستم های مختلف و نیز بستر مشترک برای دسترسی مهمانان هتل به اینترنت، شبکه کامپیوتری هتلی به طور ذاتی دارای پتانسیل کافی برای جذب هکرها و افراد فرصت طلب می باشد. لذا توجه به مسائل امنیتی و انتخاب و اجرای استانداردهای مربوطه در شبکه هتلی بسیار پر اهمیت می باشد.
دیتا سنتر هتلی: با توجه به این که در یک هتل سرویس های متعددی بر روی بستر شبکه و سیستم های کامپیوتری وجود دارد، لذا پیش بینی یک دیتا سنتر منطبق با نیازهای مذکور یک امر حیاتی محسوب می گردد. دیتا سنتر هتلی را به نوعی می توان قلب اصلی هتل در نظر گرفت که کلیه سرویس ها و اطلاعات در این محل نگهداری می شوند. طراحی و اجرای دیتا سنتر دارای جزئیات و استانداردهای بسیاری می باشد از انتخاب محل فیزیکی گرفته تا سیستم سرمایش، کف کاذب، نوع رک ها و سرورها که همگی باید طبق نیاز و استانداردهای تعریف شده انتخاب و اجرا گردند. 
برآورد تجهیزات طبق استاندارد: در پایان فاز طراحی یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه گردد انتخاب صحیح تجهیزات شبکه کامپیوتری طبق استانداردها و دستور العمل های بین المللی این حوزه می باشد. همانند بسیاری از بخش های دیگر، کالاهای مرغوب و نامرغوب بسیاری در حوزه شبکه کامپیوتری وجود دارد. کارکرد صحیح شبکه کامپیوتری طبق طراحی انجام شده به نوعی وابستگی یک به یک به انتخاب محصولات استاندارد دارد. لذا در این بخش باید تجهیزات و برندهای استاندارد با قابلیت مورد نیاز در هتل انتخاب گردد.
اجرای کابل و فیبر: اجرای کابل شبکه و فیبر نوری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. بر خلاف سایر کابل ها همانند کابل های برق و یا تلفن، کابل شبکه و فیبر نوری برای اجرا از استاندارد مشخصی برخوردار می باشند. در صورت عدم رعایت این استاندارد در هنگام بهره برداری با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد که باعث خواهد گردید کل هزینه انجام گرفته در شبکه کامپیوتری بلااستفاده باشد. بنابراین توجه به این استاندارد همانند نوع خمش ها، فاصله ها، فاصله از کابل برق و ...در مرحله اجرا بسیار مهم می باشد.
 نصب تجهیزات پسیو: برای نصب تجهیزات پسیو چه در داخل فضاها که شامل نصب پریز و کانکتور شبکه می باشد و چه در سمت رک که شامل نصب و مونتاژ رک و تجهیزات درونی آنها می باشد، دستورالعمل و استانداردهای ویژه ای وجود دارد. بنابراین همانند سایر بخش ها در صورت عدم رعایت این استانداردها، کارکرد شبکه کامپیوتری با اختلال همراه خواهد بود.
تست FLUKE شبکه کامپیوتری: پس از پایان کار کابل کشی، فیبر کشی و نصب تجهیزات پسیو، کلیه مسیرهای اجرا شده باید تحت تست FLUKE قرار بگیرند. با استفاده از این تست صحت کارکرد هر کدام از مسیرها سنجیده می شود و در صورت بروز خطا در هر کدام از مسیرها، بخش مربوطه باید اصلاح گردد.
نصب و پیکربندی تجهیزات اکتیو شبکه: این بخش شامل نصب سوئیچ های مختلف در شبکه کامپیوتری و پیکربندی آنها و انجام تنظیمات طبق نیاز تعریف شده می باشد. انجام صحیح این تنظیمات ارتباط مستقیم با کارکرد صحیح و طبق راندمان تعریف شده شبکه کامپیوتری دارد و حتما باید توسط افراد تعلیم دیده و دارای مدارک مربوطه انجام پذیرد.


2) تلویزیون تحت شبکه (IPTV)
نحوه عملکرد این سیستم بدین صورت است که تمامی آنتن ها، آنتن های ماهواره، DVD Player، کامپیوتر و ... به عنوان منابع اطلاع رسانی و پخش تصاویر به یک ماژول مرکزی که در واقع سرور اصلی سیستم تلقی می شود متصل می شوند. این تصاویر که از منابع مختلفی می تواند تولید شود، توسط این ماژول مرکزی از حالت های مختلف (آنالوگ و دیجیتال) تبدیل به دیجیتال شده و سپس بسته بندی شده و برروی شبکه کامپیوتری ارسال می شوند.

بنابراین بر خلاف سایر سیستم های آنتن مرکزی فعلی، نیاز به هیچ گونه کابل کشی کواکسیال نیست و به این دلیل که اطلاعات برروی شبکه ارسال می شود، مساله تضعیف و نویز نیز از بین خواهد رفت. در سمت گیرنده، می توان از دستگاههای مختلفی برای دیدن تصاویر استفاده نمود. به عنوان مثال کامپیوترهایی که به شبکه متصل هستند می توانند تصاویر تلویزیون را به صورت کامل مشاهده نمایند. برای اتصال تلویزیون های آنالوگ معمولی به این سیستم، از یک مبدل استفاده می شود.

این مبدل از یک سو به شبکه کامپیوتری متصل شده و از سوی دیگر به تلویزیون متصل می گردد. بنابراین به راحتی با استفاده از این مبدل می توان تلویزیون های معمولی را به این شبکه متصل نمود. از جمله قابلیت های این سیستم به حالت دو طرفه بودن تلویزیون می توان اشاره نمود. بدان معنی که فردی که در مقابل تلویزیون معمولی نشسته است می تواند با استفاده از ریموت کنترل اطلاعاتی را برای سرور مرکزی ارسال نماید.

این اطلاعات می تواند شامل سفارش غذا و یا سرویس خاصی باشد. همچنین مبدلی که در پشت تلویزیون نصب می گردد دارای این قابلیت می تواند باشد که موس و صفحه کلید به آن متصل شود. بنابراین در این حالت استفاده کننده از تلویزیون معمولی می تواند برروی تلویزیون خود و بدون نیاز به کامپیوتر از اینترنت هم استفاده نماید.

با استفاده از این سیستم می توان تا حدود 11000 کانال را برروی شبکه ارسال نمود. علاوه بر آن که می توان از منابع ماهواره و یا آنتن تلویزیون تصویر پخش نمود، می توان با گذاشتن کامپیوترهایی که برروی آنها تعداد زیادی فیلم قرار دارد، بحث Video on Demand را نیز راه اندازی نمود. در این حالت کاربر می تواند از میان تعداد زیادی فیلم، یک فیلم را انتخاب نموده و مشاهده نماید.
علاوه بر این، مدیر سیستم می تواند نظارت و کنترل کاملی بر کاربران داشته باشد. به عنوان مثال می توان بر اساس میزان استفاده کاربران از تلویزیون از آنها شارژ دریافت نمود. 
از جمله قابلیت های سیستم  IPTV می توان به موارد زیر اشاره نمود:
سيستم IPTV به بهترين نحو پاسخگوی هلدينگ¬های هتل¬داری کشور نيز خواهد بود. با تکیه بر این سامانه میهمانان هر یک از این هتل ها، با استفاده از تلویزیون اتاق خود به یک سامانه تلویزیون تعاملی بر بستر IPTV متصل شده و از کلیه قابلیت¬های سیستم که گوشه¬ای از آن در زیر شرح داده شده است بهره¬مند می¬گردد. ضمنا محتوای ارائه شده روی این سامانه ضمن ارائه استقلال به هر یک از هتل¬های گروه، این امکان را به مدیریت IT گروه هتل¬ها می¬دهد که کلیه محتواها و قابلیت¬های ارائه شده روی یک یا هر چند هتل از هتل¬های زیر مجموعه را به صورت متمرکز و از دفتر مرکزی مدیریت کنند.

به این ترتیب ضمن کاهش بسیار در هزینه¬های تامین محتوا و مدیریت سیستم، امکان هماهنگی در خدمات ارائه شده، قیمت گذاری سیستم¬ها، هماهنگی پایگاه داده هتل¬ها با یکدیگر، امکان ارائه سرویس¬های ویژه به میهمانانی که در هتل¬های مختلف گروه اقامت دارند و ... نیز به مدیریت مجموعه گروه هتل¬ها داده خواهد شد.
سیستم تلویزیون تعاملی مبتنی بر IP یا IPTV یک سیستم دوطرفه است که می¬تواند امکانات زیادی را بر روی تلویزیون ارائه دهد. برخی از اصلی¬ترین این امکانات به شرح زیر می¬باشند:
پيغام خوش آمدگويي  Welcome Message 
اين پيغام به هنگام ورود ميهمان به اتاق روي تلويزيون اتاق قرار مي گيرد و همچنين در طول مدت اقامت در كنار منوي دسترسي، ميهمان نام خود را مشاهده خواهد نمود. اين نام هم مي تواند از نرم افزار هتل فراخواني و هم به صورت دستي وارد سيستم شود.
اطلاعات هتل  Information   
تمامي اطلاعات هتل اعم از نوشته و عكس در دسته بندي هاي كاملا ديناميك روي IPTV  قابل ارايه مي باشد. اين اطلاعات كه به طور كامل قابل ويرايش ميباشند توسط يك پنل روي سرور مديريتي قابل كنترل هستند.
ارتباط با پذيرش Reception Messaging 
ارتباطات متني با Reception  نيز به طور كامل در IPTV پشتيباني مي شود. 
پخش شبکه¬های تلویزیونی همراه با کنترل زمانی آن¬ها   Time Shifting Live TV
قابلیت Pause نمودن، Stop کردن، عقب یا جلو بردن برنامه¬ی در حال پخش (Forward/Rewind) و دسترسی به برنامه¬هایی که یک هفته¬ یا حتی یک ماه قبل پخش شده است، جزء ویژگی¬های منحصر به فرد IPTV می¬باشد. اتصال شبــکه های تلویزیونی ماهواره¬ای (DVB-S/S2) و زمینی (DVB-T) با کیفیت دیجیتال (HD / SD) به این سامانه، قابلیت کنترل زمانی را به بیننده اعطا خواهد نمود.
موســیقــی درخواســـــتی Music on Demand
برای پخش موسیقی دیگر نیاز به هیچ وسیله¬ی جانبی نیست. IPTV  این امکان را به بیننده می¬دهد که از طریق کنترل از راه دور تلویزیون خود به بانک متنوعی از انواع موسیقی¬ها دسترسی داشته باشند. قابلیت ایجاد Playlist، دسته بندی و به روز رسانی جزء امکانات دیگر این ویژگی است.

فیـــــــلم درخواســـــتی  Video on Demand
بر خلاف مدل¬های قدیمی و رایج تماشای تلویزیون، VOD این امکان را به بینندگان می¬دهد که از طریق منویی که روی صفحه¬ی تلویزیون در اختیارشان قرار می¬گیرد فیلم دلخواه خود را از میان بانکی وسیع انتخاب نمایند و با کیفیت HD به تماشای آن¬ها بپردازند. این بانک از راه دور و به صورت نامحدود قابل به روزرسانی می¬باشد. ویژگی منحصر به فرد VOD، ابزاری شگفت انگیز برای سرگرم شدن بیننده می¬باشد. ضمنا امکان VOD می¬تواند از راهکارهای اصلی برای درآمدزایی سیستم باشد.
امکان جستجو در بین فیلم های موجود روی سیستم، امکان پیشنهاد برای فیلم¬های درخواستی کاربران، امکان امتیازدهی روی محتواها توسط کاربران و نمایش آن¬ها بر اساس بیشترین امتیاز یا بیشترین تماشا و... از امکانات پیاده سازی شده در سیستم IPTV می¬باشد.
Express Check Out
 IPTV  امكان  Check Out سريع روي تلويزيون را براي ميهمانان فراهم مي آورد. همچنين در اين حالت امكان، پرداخت آنلاين نيز مكمل اين ويژگي خواهد بود.
شبكه داخلي هتل Hotel Internal Channel 
اين ويژگي اين امكان را به هتل مي دهد تا كاملا به طور دلخواه يك شبكه ي داخلي براي هتل خود راه اندازي نمايید. مدت زمان نامحدود براي شبكه داخلي و قابليت پخش تكرارپذير يكي از ويژگيهاي ممتاز راهكار اين سيستم مي باشد.
اینترنت روی تلویزیون  Internet on TV
دسترسی به اینترنت بدون استفاده از کامپیوتر توسط IPTV محقق می¬شود. بینندگان در هرلحظه از تماشای تلویزیون می¬توانند آن را متوقف نموده از طریق یک کی¬بورد بیسیم به اینترنت و ایمیل¬های خود دسترسی داشته باشند. این ویژگی به خصوص در مواقع ضروری و همچنین افرادی از خانواده (همچون کودکان) که ممکن است کامپیوتر شخصی نداشته باشند مفید خواهد بود.
تبليغات Advertisement
IPTV  پخش اتوماتيك و زمانبندي شده تبليغات را ميسر مي سازد. اين تبليغات كه قابليت تزريق از راه دور را دارا مي باشند، هم مي توانند متعلق به بخشهاي مختلف هتل مانند رستوران باشند و هم تبليغات مناطق گردشگري اطراف، مراكز تفريحی و تجاري، رستورانهاي شهر، صاحبان صنايع و غيره. نحوه پخش نيز بدين گونه است كه در هنگام تماشاي برنامه توسط ميهمان، در زمانهاي مشخصي اين تبليغات براي وي همانند پيامهاي بازرگاني صدا و سيما پخش مي شوند.
سرویس ضبط دلخواه کانال تلویزیونی Catch up TV ,Start Over TV & nPVR
با استفاده از سرویس Catch up TV، کاربران می¬توانند برنامه¬های تلویزیونی مورد علاقه خود را که از زمان پخش شان ساعت¬ها می¬گذرد و موفق به دیدن آن نشده¬اند تماشا کنند. همچنین با استفاده از سرویس time-shifted TV می¬توانند در هنگام پخش تلویزیون زنده به سادگی یک صحنه را بدون تغییر وضعیت پخش به سادگی به عقب بزنند. با استفاده از سرویس Start Over TV  در صورت وجود EPG روی کانال ¬زنده در حال پخش، می¬توانند برنامه در حال پخش را به سادگی از ابتدای آن (مثلا از ابتدای شروع فوتبال یا ابتدای یک سریال) تماشا کنند.
علاوه بر این سرویس nPVR به کاربر اختیار می¬دهد که به دلخواه خود یک کانال تلویزیونی را در زمانی خاص روی سرور برای خود ضبط کند و در زمان دلخواه به تماشای آن بپردازد. همچنین در صورت وجود EPG روی یک کانال، کاربر می¬تواند با دیدن زمان پخش یک برنامه در آینده، درخواست ضبط شدن آن را بدهد.
چند زبانه بودن Multilingual User Interface
منوي تماما فارسي به همراه پشتيباني ديگر زبانها از جمله انگليسي و آلماني يكي ديگر از مزيتهاي منحصر به فرد IPTV مي باشد. اين مساله بسيار حياتي براي هتل هاي ايران، توسط متخصصان شركت امكان پذير شده و از اين رهگذر راهكار وي را از ديگر رقبا متمايز مي سازد.
نمايش صورتحساب
امكان نمايش صورتحساب ميهمان به صورت لحظه اي ارزش افزوده ديگر اين سيستم مي باشد . از اين طريق ميهمان در هر ساعت از شبانه روز روي تلويزيون اتاق خود به صورتحساب خود دسترسي خواهد داشت . قابليت سازگاري گستردهي راهكار IPTV  با بسياري از نرم افزارهاي هتلي يكي از مزيت هاي رقابتي آن مي باشد. 
تلويزيون روي كامپيوتر PC Player 
كاربران كامپيوتر در هر لحظه مي توانند به تمامي امكانات ذكر شده از طريق كامپيوتر خود دسترسي داشته باشند. دريافت تصاوير تلويزيوني و ماهواره اي (Live TV) و همچنين دسترسي به بانك وسيعي از فيلم ها و موسيقي ها (VOD / MOD) و پخش همزمان آنها با ديگر برنامه هاي كامپيوتري روي صفحه مانيتور، مي تواند ارزش افزوده فراواني براي ساكنان خانه ايجاد نمايد.
امکانات ذکر شده تنها گوشه¬اي از قابليت¬های سيستم IPTV است. بسته پيشنهادی ما اپليکيشن¬ها و قابليت¬های متنوع و جذاب بسيار ديگری نيز دارد . 

3)نظارت تصویری تحت شبکه (IP CAMERA)
استفاده از دوربین مداربسته می‌تواند با اهداف کاملا متفاوتی صورت گیرد. این کاربردها با توجه به نیاز مشتری و شرایط محل متفاوت خواهند بود. با این حال نصب بیشتر سیستم‌های مداربسته با یک یا هر دو هدف زیر صورت می‌گیرد:
کاربردهای نظارتی: تحقیقات متفاوت و متعددی در رابطه با افزایش بهره‌وری کارکنان در محیط‌های مجهز به دوربین مداربسته انجام شده است. تحقیقات نشان می دهند که بیشترین افزایش بهره‌وری در محیط‌های با کارهای روتین ایجاد می‌شود. استفاده از دوربین مداربسته با اهداف نظارتی می‌تواند بخش زیادی از زمان مربوط به سرکشی به نیروی انسانی را کاهش دهد و البته باعث افزایش کیفیت کاری شود.
کاربردهای امنیتی: صرف استفاده از دوربین مداربسته و اطلاع رسانی آن نقش جدی در پیشگیری از بروز جرائم دارد. در کنار آن سیستم مداربسته می‌تواند به شناسایی مجرمان پس از ارتکاب جرم بیانجامد. با توجه به آمار و ارقام به دست آمده استفاده از دوربین‌های مداربسته در فروشگاه‌ها تا 50 درصد احتمال سرقت در فروشگاه را کاهش داده است که گذشته از کاهش خسارت‌های ناشی از سرقت می‌تواند به کاهش نیروی انسانی مورد نیاز بیانجامد.
در هتل ها می توان گفت هر دو کاربرد این دوربین ها مد نظر بوده که بسته به شرایط ومحیط یکی از این کاربردها نمود بیشتری پیدا می کند. تاکنون نسل های مختلفی از سیستم های نظارت تصویری به بازار عرضه گردیده است. سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه، آخرین نسل این رده از محصولات محسوب می گردند.
در این راه حل دوربین ها بر روی بستر شبکه کامپیوتری تصاویر خود را ارسال نموده و از امنیت بالا، سادگی بهره برداری و توسعه برخوردار می باشند. 
NVR  چیست؟
دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه IP را Network Video Recording یا به اختصار NVR می نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و مدل های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین های IP و ذخیره سازی تصاویر آنها را فراهم می کند. وظایف عمده NVR ها همانند DVR ها بوده و قابلیت های نسبتا مشابهی را دارا می باشند. تفاوت ها تنها در بکارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. برخلاف DVR ها که اتصال تصویر و صدا را بسادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال در NVR ها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه های کامپیوتریست. NVR  در واقع مرکز اتصال شبکه بشمار می رود و سیاست های اتصال در شبکه بر حسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.
مزایای دوربین های تحت شبکه (IP )
دوربین شبکه دارای تکنولوژی جدیدتری است
تکنولوژی هر محصول دارای یک طول عمر است. به ویژه در زمینه تجهیزات الکترونیکی تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است. امروزه این تغییرات بیشتر در جهت گسترش دوربین های شبکه در حال حرکت است. این بدین معناست که پس از گذشت چندین سال دوربین های انالوگ از رده خارج شده و به صورت یک تکنولوژی قدیمی در خواهد امد.
کیفیت بالای تمام دیجیتال
دوربین های تحت شبکه (IP ) از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند. یعنی برخلاف دوربین های آنالوگ، این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. ضمن بکارگیری از امواج دیجیتال ، آنها تحت بستر شبکه متصل و کنترل می شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه( IP )و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد. همین ویژگی تحت شبکه بودن در دوربین های مداربسته IP برای آنها مزایای بسیار دیگری را به همراه می آورد.
سیستم شبکه انعطاف پذیری خیلی بالاتری دارد
 بستر شبکه قابلیت های بسیار بالایی را در نصب برای شما ایجاد می کند. اضافه کردن و جابه جایی دوربین ها و کنترلر کننده ی آنها در سیستم شبکه به آسانی صورت می گیرد. به ویژه زمانی که سیستم مداربسته بزرگ باشد مبحث انعطاف پذیری از اهمیت بالایی برخوردار می شود.
نویز پذیری دوربین های شبکه کمتر است
در سیستم انالوگ اطلاعات تصویر از طریق یک سیگنال منتقل می شود. باید بدانید که تجهیزات مختلف و سیستم های انتقال مانند کابل ها می توانند تاثیرات عمیقی بر روی این سیگنال داشته باشند. در مقایسه با سیستم انالوگ دوربین های دیجیتال و شبکه تاثیر پذیری خیلی کمتری از نویزهای محیطی دارند. پدیده نویز در کاربردهای صنعتی تر دوربین و زمانی که طول کابلها افزایش یابد اهمیت زیادی پیدا می کنند.
امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی
در سیستم های مداربسته آنجا که نیاز به کابل ارتباطی است دوربین های تحت شبکه می توانند با ارتباطات سری و شبکه ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. حال آنکه در بسیاری از مواقع در دوربین های شبکه می توان از ارتباط کاملا بی سیسم استفاده کرد.
هزینه های کابل کشی در مسافت های طولانی در سیستم شبکه کمتر است
 به علت ساختار کلی سیستم انالوگ در صورت زیاد بودن فاصله دوربین تا محل بازبینی هزینه های کابل کشی بسیار بالا خواهند بود. این هزینه ها گاه به مراتب بالاتر از هزینه خود دوربین خواهند بود. این خصوصیت باعث می شود در مکان های وسیع استفاده از دوربین های شبکه به مراتب منطقی تر باشد.
امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
ارتباط دوربین های مداربسته بیسیم از طریق IP  بسیار مطمئن تر و امن تر است. برخلاف دوربین های آنالوگ که نگرانی ربوده شدن تصاویر توسط هر فرد مبتدی توسط دریافت امواج آنالوگ وجود داشت در سیستم های مبتنی بر شبکه امکان کد گذاری، امنیت بالایی را فراهم می کند. ضمن اینکه ارتباط بیسیم دیجیتال و تحت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صداست و امواج نویز بر کیفیت تصویر بی تاثیر است.
امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه
بحث دوربین های تحت شبکه آی پی همسان با بحث بر سر شبکه های کامپیوتری بسیار گسترده و پیچیده است. اما ارتباط شبکه با دوربین های آی پی هر پیشرفت مرتبط با شبکه را نیز بر دوربین ها لحاظ می کند. از آن جمله می توان به یکی از آخرین پیشرفت های شبکه یعنی Power Over Ethernet یا به اختصار POE اشاره کردکه این قابلیت دوربین های آی پی را نیز شامل شده است.
POE  برق را در بستر شبکه می فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور می گیرد. در واقع دوربین های مداربسته IP با قابلیت POE تصویر ، صدا و برق را تنها از طریق همان کابل شبکه منتقل می کنند. 
دوربین های شبکه قابل اعتماد تر هستند
به علت تکنولوژی بالاتر ساخت دوربین های شبکه تعداد شرکت هایی که اقدام به ساخت این دوربین ها می کنند به مراتب محدودتر از شرکت های تولید کننده دوربین های انالوگ هستند. این به این معناست که این دوربین ها معمولا به وسیله شرکتهای معتبر ساخته می شوند و این دوربین های شبکه را قابل اعتمادتر از دوربین های انالوگ خواهد کرد.
الزامات فنی در طراحی سیستم مداربسته تصویری
1. الزامات مربوط به جانمایی دوربین 
2.الزامات مربوط به انتخاب کابل (فیبر نوری ، برق، زوجی ، کواکسیال ٬ شبکه) 
3.الزامات مربوط به تجهیزات مداربسته و معیارهای انتخاب 
4.زیرساخت های مربوط به طراحی اتاق کنترل و شرایط فیزیکی مربوط 
5.نرم افزار سیستم مرکزی و الزامات کاربردی و قابلیت ها 
6.تاسیسات برق ، سیستم برق اضطراری و شبکه های توزیع و اتصالات مربوط 
7.تجهیزات اصلی فیبر نوری 
8.انتقال تصویر و تجهیزات مربوط 
9.الزامات سنسورها و شرایط لینک شدن با نرم افزار و سخت افزار سیستم مداربسته 
10.استاندارهای تجهیزات شبکه و سرورها 


4)سیستم های یکپارچه نرم افزاری هتلداری 
سیستم های یکپارچه نرم افزاری هتلداری بخش ها و فرآیندهای مختلفی در هتل را شامل می شوند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
سيستم هاي Front Office شامل :
-رزرواسيون (Reservation)
-پذيرش (Reception) 
-خانه داري (Housekeeping) 
-مديريت مراکز غذا و نوشابه و رستورانها (F & B Management)
-مراكز فروش (P.O.S)
-صندوق گرداني (Cashiering)
-مركز مخابرات ( Call Accounting) 
-مديريت و گزارشات (Management & Reporting)
-تنظيمات و تعاريف (Configuration) 
-سرپرست سيستم (System Administration)
-لاندری (Laundry )
-کافی نت (Coffee net  )
-مینی بار (Minibar) 
-مجموعه ورزشی و تفریحی (Sports and Leisure pos)
سيستم هاي Back Office شامل : 
-حسابداري مالي (Accounting) 
-حسابداري انبار (Inventory/Warehouse)
-پرسنلي و حسابداري دستمزد (Payroll) 
-حسابداري اموال (Property Accounting)
-يمت تمام شده (Cost Control) 
-خزانه داري و چك
سيستم هاي تكميلي شامل :
-مديريت مشتريان (CRM)
-مديريت عضوها (Membership Management)
-رزرواسیون اینترنتی  ( CRS) 
-مهماني ها و مجالس (Function Order) 
-سیستم مدیریت زنجیره ای (CMIS) (نظام وب مبنا برای تجمیع داده ها در دفتر مرکزی برای مجموعه های زنجیره ای )
-سیستم ثبت سفارشات رستوران با پاکت پی سی (PDA) 
- سیستم ثبت سفارشات رستوران باتبلت پی سی (Touch Screen POS ) 
سایر ویژگی های در سیستم های جامع هتلداری به شرح ذیل می باشد.
- اینترفیس ارتباط با سیستم تلفن مرکزی (PBX Interface ) برای تامین خدمات: درج هزینه مکالمات در صورتحساب مهمان ، ثبت وضعیت خانه داری اتاق از طریق تلفن، ثبت مینی بار از طریق تلفن، ثبت ورودیه و پارکینگ از طریق تلفن 
-اینترفیس ارتباطی با سیستم DSLAM یا DSL یا پنل مدیریت ارتباطات اینترنتی (اتاق، محوطه ی عمومی ) 
-اینترفیس ارتباطی با سیستم Interactive TV یا IPTV 
-اینترفیس ارتباطی با سیستم Door Lock 
-اینترفیس ارتباطی با سیستم Fire Alarm
-اینترفیس ارتباطی با دستگاههای پرداخت الکترونیکی e-Payment
-اینترفیس ارتباطی با سیستمهای فروش و توزیع اینترنتی (CRS,GDS) 
سرویسهای ویژه سالنهای کنفرانس ( Conference Hall Solutions)
هدف از این سرویسها  فراهم آوردن مجموعه ای از خدمات استاندارد ویژه سالن های کنفرانس و اجتماعات برای افزایش کیفیت برگزاری مجالس به مشتریان در سطوح عالی است که شامل موارد ذیل می باشد :
-ایجاد امکان  Presentation در ابعاد سالن اصلی 
-تصویر برداری از همایش ها و سمینارها
-ضبط همایش ها و سمینارها 
-ارتباط تصویری و صوتی بین سالن اصلی و سالن های فرعی 
-امکان ارایه سرویس اینترنت  
-سرویسهای تصویری تلویزیون و ماهواره 
-سیستم های صوتی اتاق سمینار و همایش Conference Hall Audio System
-امکان ارتباط صوتی و تصویری بین تمامی سالن ها 
-ایجاد اتاق خبر 
راهکار سرویسهای تصویری به گونه ای پیشنهاد خواهد شد تا از همایش ها و کنفرانسها امکان تصویر برداری با دوربینهای ثابت و گردان که قابل کنترل و مدیریت می باشند فراهم آید. دوربینهای گردان بطور دستی یا حتی اتوماتیک با تشخیص میکروفون فعال بر روی چهره ی سخنگو تنظیم میشوند. بسته به ترکیب سالن اصلی محل استقرار دوربینها مشخص خواهد شد. همچنین امکان ضبط تصاویرفراهم آمده و ارتباط تصویری و صوتی بین سالن اصلی و یکی از سالن های فرعی برای  اطلاع حاضرین در آن از همایش ها پیش بینی می شود. 
استفاده از PDA(پاکت پی سی ) و Tablet Pc در صندوقها 
این سرویسها بیشتر از طریق PMS در هتل فعال میشوند و از بستر شبکه ی بی سیم هتل بهره خواهند برد. این امکان را فراهم می آورد که صندوقهای مختلف و بخش خانه داری و حتی تاسیسات بتواند عملیات روزانه ی خود را با استفاده از پاکت پی سی یا تبلت پی سی نیز انجام دهد. کاربرد اصلی  در قسمت رستوران و کافی شاپ میتوان صندوق دار و کاپیتان (Captain Waiter/Waitress  ) که مسئول دریافت دستور میهمان است را یکی کرد بطوریکه یک نفر این مسئولیت را انجام دهد. امکان ارایه چاپگرهای باطری دار و قابل حمل در کمربند مخصوص صندوق دار نیز وجود خواهد داشت که صدور و چاپ صورتحساب را در سر میز مهمان فراهم خواهد کرد. 

5) سیستم تبلیغات دیجیتال (DIGITAL SIGNAGE)
در دنیای امروز اطلاع رسانی و تبلیغات نقش بسیار مهمی داراست. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به روز شدن فناوری های مربوطه، روندی رو به رشد در استفاده بهینه از فضاهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی را شاهد هستیم. با تکیه بر تکنولوژی های جدید، می توان به جرات گفت که دیگر رادیو و تلویزیون تنها ابزارهای اصلی اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح گسترده محسوب نمی شوند. بلکه می توان با بهره گیری از فناوری های روز، اطلاع رسانی و تبلیغات را در سطحی وسیع ترو با تقسیم بندی برای فرهنگ ها، نیازها و دیدگاههای مختلف مخاطبان طراحی کرد.

می توان اطلاعات اقتصادی را در معرض دید فعالان کسب و کار قرارداد، آخرین اخبار رویدادهای ورزشی را در نزدیک یک استادیوم بزرگ ورزشی یا محل عبور مخاطبان جوان قرار داد. اطلاعات مکان های دیدنی شهر را در اختیار توریست ها گذاشت، پیام های فرهنگی و مناسبتی خاص را در مواقع لازم پخش نمود. از طرفی با توجه به حجم بالای سامانه های پخش کننده تبلیغات و اطلاعات و گسترده بودن شرکت ها و افرادی که مسئولیت تامین محتوای پخش شده بر روی این نمایشگرها را بر عهده دارند، داشتن سامانه های یکپارچه کننده جهت کنترل و نظارت بر محتویات پخش شده توسط ارگان های مسئول و نیز امکان پخش محتویات مورد درخواست در هر لحظه بر روی گروههای مختلف نمایشگرها، امکانی مهم برای شرکت ها و ارگان هاست.
سیستم Digital Signage یک سامانه نرم افزاری است که می تواند از یک پایگاه مرکزی، محتوای پخش شده روی تعداد نامحدودی از نمایشگرها را به طور زنده و در لحظه مدیریت و نظارت کند. این نمایشگرها می توانند در نقاط مختلفی از شهر، کشور و یا حتی جهان پراکنده شده باشند. تنها کافی است با توجه به حساسیت ها و سیاست های ارگان مورد نظر، ساختمان ارتباطی مناسب بین سامانه مدیریتی و نمایشگرها تعریف شده باشد. محتوای پخش شده روی پنل های نمایشی می توانند انواع محتواهای دیجیتال (فیلم، تیزر تبلیغاتی، فایل های flash, Power Point، زیر نویس و تمامی فرمت های دیگر نمایشی) عکس، سایت اینترنتی، فیدهای RSS، سرخط خبرها، نمایشگرهای ترافیکی و آلودگی هوا، نقشه های شهری و ... باشند که مدیریت محتوای آن از راه دور در مرکز کنترل و مانیتورینگ به سادگی صورت می پذیرد. به نحوی که هر یک از پنل ها در لحظه و بدون هیچ محدودیتی قابلیت ویرایش توسط کاربر در مرکز کنترل را دارند. 
به این ترتیب با ایجاد یک بستر امن برای ارتباط بین پایگاه مرکزی و نمایشگرها، می توان قابلیت فوق العاده ای را برای سازمان استفاده کننده از این سیستم فراهم کرد که در لحظه محتوای دلخواه را روی نمایشگر خود پخش کند یا محتوای در حال پخش روی هر یک از نمایشگرهای خود را کنترل کند. 
ضمنا می توان اختیار ایجاد تغییرات، با نظارت دستگاه مرکزی را به بیرون از ارگان واگذار کرد. 
از مزایای مهم این سیستم قابلیت تطابق کامل با سامانه های تعاملی است. در این سامانه ها کاربر می تواند از طریق یک Touch Screen با سیستم ارتباط برقرار کند و لذا ارتباط کاربر با سیستم به صورت دو طرفه در می آید. به این ترتیب می توان دنیایی از کاربردهای جذاب و مفید را به سیستم اضافه کرد. مانند نقشه ها و مسیریاب های تعاملی، سامانه های اطلاع رسانی و ... 
سیستم Digital Signage را می توان برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار داد. به تعبیر ساده این سیستم یک ارگان تبلیغاتی و روابط عمومی کامل با امکانات و سرعت بسیار بالا و هزینه اندک است. به طوری که تنها با یک بار هزینه کردن روی پیاده سازی این زیرساخت می توان در آن واحد هزاران درگاه پخش را مدیریت کرد و به هر یک یا هر گروه از آنها یک برنامه و محتوای مشخص برای پخش داد. 
همچنین می توان با ایجاد یک بستر تعاملی دو طرفه با کاربران، دنیایی از کاربردهای دو طرفه مانند کسب نظرات مشتریان، سفارش مستقیم و ... ایجاد نمود. 
بدین ترتیب جذابیت سیستم برای مخاطب چندین برابر خواهد شد. به دلیل این که محتوای پخش شده روی سیستم کاملا قابل مدیریت است، می توان صفحه نمایش را به چندین قسمت تقسیم کرد و بدین ترتیب در هر قسمت محتوای خاصی بر مبنای اطلاع رسانی یا تبلیغات پخش نمود که این امر باعث جذب مشتری و همچنین ارائه تبلیغات متفاوت و در نتیجه در آمدزایی بیشتر می شود. 
در مراکز تجاری معمولا مساله ای که همیشه وجود دارد عدم راهنمایی مناسب مشتریان و اربابان رجوع برای یافتن کالای مورد نیاز آنان و بهره مندی مناسب از بخش ها و فضاهای موجود است که این امر موجب اتلاف وقت آنان می شود. یکی از ایده های نو برای رفع مساله یاد شده استفاده از Digital Signage می باشد که باعث ایجاد فرصتی مناسب برای ارائه انواع اطلاعات و خدمات از طرف مجموعه می باشد. مدیریت مجموعه می تواند با به کارگیری این سیستم ضمن ایجاد فضایی جذاب و احساس رضایت مندی بیشتر در مراجعین، درآمد زایی و بهره وری مجموعه را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. 
در زیر برای مثال فقط بخش محدودی از کاربردهای این سیستم را در مراکز تجاری بیان می کند.
ایجاد در آمدزایی
کسب در آمد از معرفی فروشگاهها
-کسب درآمد از فروشگاههای که در جستجوی روی نقشه به مشتریان معرفی می شوند. 
-کسب در آمد از مراکز خدماتی و رفاهی اطراف مجموعه که نیاز به تبلیغ دارند از جمله رستوران، کافی شاپ، مغازه و ...
-کسب در آمد از فروش برخی کالاها از طریق این سامانه
-کسب درآمد از ایجاد جذابیت های بصری تکنولوژیک در فضای مجموعه
-کسب در آمد از پخش آگهی های تبلیغاتی
تسهیل در مدیریت مجموعه
-هدایت هدفمند مشتریان جهت یافتن مکان ها و کالاهای مورد نظر آنان 
-ارتباط آسان تر مدیریت با مشتریان و برعکس

-افزایش رضایت مندی مشتریان

-پخش پیام های مدیریتی

 

مدیریت تصاویر پخش شده
-برای تعداد نامحدودی نمایشگر در هر لحظه از زمان 
-امکان برنامه ریزی مجزا برای هر یک از نمایشگرها
-امکان پخش تصاویر یکپارچه و مجزا
-امکان تقسیم هر نمایشگر به چند قسمت جهت پخش تصاویر گوناگون روی آن

 

تبلیغات
-تبلیغ فروشگاههای مجموعه
-تبلیغ اماکن خدماتی و رفاهی اطراف مرکز که نیاز به تبلیغ دارند نظیر رستوران ها، کافی شاپ ها، فروشگاه ها، مغازه ها، پارکینگ ها، محموعه های ورزشی، سینماها، آژانس ها و ..
اطلاع رسانی
-نمایش تاریخ و ساعت

-تاریخچه و اهداف
-اعلام وضعیت طبقات و نوع کاربری آنها

- اعلام وضعیت کاربری مغازه ها همراه با نقشه مکانی
-اعلام راه های رسیدن به مرکز همراه با نقشه مکانی 

-اعلام وضعیت پارکینگ
-اعلام اطلاعات ترافیکی شهری

-اعلام اطلاعات آب و هوایی
-امکان ارتباط اطلاعاتی

-نقشه مکانی اماکن خدماتی و رفاهی مجموعه 
امکانات صوتی و تصویری
-عکس 

-پخش موسیقی
-پخش دوربین مداربسته

-دسترسی به سایت های اینترنتی
-سرخط خبرها به صورت زیرنویس

-پخش شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای
-فایل های صوتی و تصویری    
بخش مدیریتی می تواند نمایشگرهایی را به طور اختصاصی به منظور استفاده مراجعین با قابلیت لمسی در نظر بگیرند که ضمن ایجاد فضایی جذاب مزایای زیر را به همراه دارد:
-قابلیت جستجو

-فروشگاهها همراه با مشخصات و نقشه مکانی آنها
-کالای مورد نظر مشتریان

-اماکن خدماتی و رفاهی مجموعه همراه با نقشه مکانی 
-آگاهی از وضعیت پارکینگ 

-ارائه بازی های کامپیوتری برای کودکان
-استفاده از شبکه اینترنت برای مراجعین

-دسترسی به سایت های گوناگون
6)سيستم های مراکز تلفن اینترنتی (VOIP) Voice Over IP
سیستم تلفن تحت شبکه، آخرین نسل سیستم های تلفن محسوب می گردد. در این روش گوشی های تلفن به صورت مستقیم به پورت شبکه کامپیوتری متصل گردیده و کلیه ارتباطات درون ساختمان بر روی بستر شبکه کامپیوتری انجام می پذیرد. استفاده از این سیستم تقریبا در تمامی هتل های جدید دنیا مرسوم گردیده است. از جمله ویژگی های این سیستم می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 
کاهش هزینه مکالمات با استفاده از بستر شبکه IP 
به این دلیل که می توان ارتباط بین ساختمان ها و یا مجموعه های مختلف یک هتل را از طریق بستر اینترنت فراهم نمود، هزینه مخابراتی بین این ساختمان ها به صفر می رسد. به عنوان مثال یک مجکوعه که دو دفتر در دو شهر و یا کشور مختلف دارد می تواند ارتباط تلفنی بین این دو ساختمان را تنها از طریق بستر اینترنت و بدون پرداخت هزینه به مخابرات برقرار نماید. 


کاهش حجم مکالمات غیرکاری و غیرضروری با بهره گیری از نظارت مؤثر بر کارکرد مخابراتی 
تمامی تماس های ورودی، خروجی و داخلی می تواند در نرم افزار مرکزی ثبت گردد و مدیریت مجموعه با رجوع به این اطلاعات ثبت شده به راحتی بر عملکرد کارکنان نظارت نماید. 
کاهش یا حذف هزینه کابل کشی مخابراتی و نگهداری آن، به ویژه در ساختمانهای جدید 
با توجه به این که برای استقرار مرکز تلفن VOIP در داخل یک ساختمان نیازی به کابل کشی تلفن نیست و می توان از بستر شبکه کامپیوتری موجود استفاده نمود، هزینه ایجاد و نگهداری خطوط تلفن داخلی به شدت کاهش می یابد. 
کاهش اتلاف وقت مدیران  
با استفاده از مرکز تلفن VOIP به دلیل امکان جایگزینی برخی جلسات حضوری با جلسات ویدئویی و یا کنفرانس صوتی ، مدیران قادر خواهند بود جلسات خود را به صورت صوتی و تصویری از هر جای دنیا برگزار نمایند. 
حذف هزینه خرید تجهیزات جانبی مجزا، از قبیل سیستمهای تلفن گویا، صندوق صوتی، آرشیو مکالمات، سیستمهای اپراتوری و مرکز تماس
با توجه به این که مرکز تلفن VOIP دارای سرویس های بسیار زیادی همانند تلفن گویا، صندوق صوتی برای هر کدام از خطوط داخلی، قابلیت ضبط و آرشیو مکالمات، قابلیت ایجاد مراکز پاسخ دهی، قابلیت کنفرانس صوتی و ... را دارا می باشد، سازمان نیاز به خرید هیچ سخت افزار و یا نرم افزار اضافه ای برای بهره گیری از سرویس های مذکور نخواهد داشت. 
تکریم ارباب رجوع (تماس گیرندگان)
-کاهش زمان انتظار تماس گیرندگان 
-افزایش درصد تماسهای موفق (تماسی که عملا منجر به مکالمه تماس گیرنده با شخص مورد نظرش می شود) . 
-امکان کنترل کیفیت پاسخگویی به تماس گیرندگان توسط مدیریت. این مورد منجر به امکان پیگیری شکایات تماس گیرندگان و نیز امکان ارتقاء سطح آموزش اپراتورها در صورت لزوم می گردد. 
-پاسخگویی 24 ساعته بدون نیاز به اپراتور، در مواردی که اطلاعات ثابتی باید به تماس گیرنده داده شود.
-کاهش اتلاف وقت تماس گیرندگان با سیستم پاسخگویی غیرهمزمان .

افزایش امنیت ارتباطات 
-امکان گزارش گیری سریع و دقیق از کلیه ابعاد کارکرد مخابراتی 
-کاهش امکان شنود ناخواسته مکالمات (در حد صفر)  با استفاده از رمزبندی داخلی سیستم 
-امکان آرشیو و بازیابی مکالمات مورد نظر، توسط مدیریت یا مقام مسئول. این قابلیت معمولا در مراکز تماس (Call center) یا روابط عمومی سازمانها بسیار پرکاربرد است. 

پست صوتي ( Voice Mail)
در مراکز تلفن VOIP هر داخلی داراي پست صوتي اختصاصي مي باشد. دستگاه می تواند برای تمام داخلی ها به عنوان یک دستگاه پیامگیر مستقل و قابل مدیریت عمل نماید. کاربر مي تواند از هر محل دلخواه از طريق ايميل، ارتباط وب، یا تماس تلفنی از بیرون و با در اختيار  داشتن رمز و مجوز مربوطه نسبت به شنیدن پیغامهای گذاشته شده و مدیریت صندوق صوتی خود اقدام نماید.
گزارش گیری کارکرد مخابراتی و جزئيات تماس (CDR – Call Detail Records)
مدیران سیستم دارای مجوز و رمز مربوطه، می توانند از طریق وب و از هر نقطه ای که قرار دارند عملکرد مخابراتی مجموعه را مشاهده نمایند. امکان گزارش گیری بر اساس بازه زمانی معین، با تعیین شماره مبدا یا مقصد تماس به طور کامل یا بخشی، مدت مکالمه، نتیجه تماس (موفق، اشغال، عدم پاسخگویی)، خط شهری مورد استفاده و .... وجود دارد و به عبارت دیگر می تواند هر نوع گزارش قابل تصور را در خصوص کارکرد مخابراتی سیستم به سرعت مشاهده نمود. همچنین قابلیت مشاهده جمع بندی آماری از گزارشات وجود دارد.  
تلفن گوياي تعاملی (IVR – Interactive Voice Response)
در این مراکز تلفن هر خط داخلي و يا خط شهري مي تواند به عنوان یک تلفن گوياي مستقل عمل نماید. به عبارت دیگر دستگاه به عنوان یک سیستم تلفن گویای مستقل و قابل مدیریت بر روی هر یک از پورتها عمل می نماید.
کنفرانس نامحدود
در مراکز تلفن VOIP امکان كنفرانس صوتي بين تعداد نامحدودی از افراد (روی خطوط داخلي و یا شهري) وجود دارد. با تعریف یک داخلی موقت مجازی به عنوان اتاق گفتگو و با تعیین شرکت کنندگان مجاز، می توان جلسات صوتی با تعداد نامحدود شرکت کننده برگزار نمود. به منظور جلوگیری از ازدحام صدا در هنگامی که تعداد افراد زیاد است، می توان میکروفون را فقط برای تعدادی از شرکت کنندکان باز گذاشت و سایرین فقط به عنوان شنونده در کنفرانس حضور داشته باشند.
فکس مجازی (Virtual Fax)
هر کاربر مي تواند براي خود يک شماره فکس اختصاصي داشته باشد. مرکز VOIP می تواند برای هر داخلی به عنوان یک دستگاه فکس مستقل عمل نماید. اين امکان به طور خودکار فکس دریافتی را درون مرکز تلفن با فرمت رایج PDF ذخيره مي کند و کاربر مي تواند از طریق اتصال وب آن را مشاهده و در صورت تمایل چاپ  نمايد. مزیت جانبی این قابلیت، ثبت و آرشیو خودکار فکسهای دریافتی (زمان دریافت، یک نسخه از فکس، و شماره تلفن ارسال کننده) می باشد. مزیت دیگر آن، محرمانه باقی ماندن فکسهای هر داخلی می باشد. چرا که معمولا در محیطهای کاری، دستگاه فکس در محل عمومی قرار دارد و فکسهای دریافتی توسط افراد مختلف رویت می شوند اما با استفاده از فکس مجازی فقط کاربر مربوطه با داشتن رمز خود می تواند آنرا مشاهده نماید.
انتقال تماس به خط شهری 
به دلیل طراحی یکپارچه سیستم، می توان مکالمات را از هر پورت به پورت دیگر متصل کرد. برای نمونه، چنانچه یک تماس گیرنده از بیرون با اپراتور تماس بگیرد و بخواهد با شخصی در سازمان صحبت کند، اپراتور مي تواند حتی اگر شخص مورد نظر در ساختمان نباشد تماس را به شماره موبایل یا منزل وی متصل نماید، بدون اینکه از نظر تماس گیرنده بیرونی تفاوتی در فرایند برقراری اتصال احساس شود.
توزیع خودکار تماس (ACD – Automatic Call Distribution) 
افراد مي توانند از بيرون با تلفنهاي داخلي مجموعه مستقيما تماس برقرار کنند. اين امكان از طريق تعريف نوع خاصي تلفن گويا با نام ACD امكان پذير مي باشد. چنانچه فرد تماس گیرنده شماره داخلی شخص مورد نظر خود را بداند آنرا وارد می کند و نیازی به انتظار برای مکالمه با اپراتور نخواهد داشت. 
شماره گیری خودکار 
این امکان وجود دارد که کاربر شماره مورد نظر خود را به مرکز دهد تا دستگاه به طور خودکار شماره گیری را تا زمان برقراری موفقیت آمیز تماس تکرار کند.
رمز بندی ارتباطات
برای ارتباطات بین مرکزی (یک مرکز تلفن VOIP با یک مرکز تلفن VOIP دیگر) در سیستم این امکان وجود دارد که انتقال مکالمات بر روی بستر شبکه IP به صورت رمزبندی شده (Encrypted) صورت بگیرد. این موضوع ضریب امنیت را از لحاظ جلوگیری از شنود غیرمجاز به شدت افزایش می دهد. 
صف تماس (Call Queues)
برای مدیریت تماسها، به ویژه در مراکز تماس (Call Center) یا روابط عمومی سازمانها، امکان قراردادن تماسهاي رسيده از خطوط شهري در يک صف مجازی مي باشد. به محض آزاد شدن خط اپراتور، تماس هاي موجود در صف به وی منتقل مي شود. برای تقسیم بار بر روی اپراتورها به روش دلخواه و ... تنظیمات گوناگونی در سیستم پیش بینی شده است.
واکنش مبتنی بر شماره تماس گیرنده (Caller-based reaction)
این امکان وجود دارد که واکنش سیستم (اینکه چه پیامی پخش می گردد یا چه «واکنشی» اجرا می شود) در هنگام دریافت یک تماس از بیرون، بر حسب شماره Caller ID شخص تماس گیرنده متفاوت باشد. برای نمونه، چنانچه از یک شماره تلفن خاص تماسی گرفته شد، به جای پیام خوش آمد گویی همیشگی، سیستم پیام متفاوتی را پخش کند یا وی را بدون پخش پیام اولیه، مستقیما به یک داخلی متصل نماید.
توزیع مناسب خطوط شهری بین داخلی ها با تعیین سطح دسترسی
در مرکز تلفن VOIP این امکان وجود دارد که خطوط شهری دسته بندی شده، و دسترسی هر داخلی به هر دسته از خطوط شهری به طور جداگانه تعریف شود. ضمنا این امکان هست که دسترسی هر داخلی برای شماره گیری بیرون، تا جزیی ترین حالت تعیین شود. برای نمونه می توان شماره گیری صفر را برای یک داخلی بست اما یک یا دو شماره موبایل خاص، یا یک کد شهری خاص را برای وی آزاد گذاشت. همچنین این امکان وجود دارد که باز کردن دسترسی شماره گیری صفر و دوصفر با وارد کردن پین کد یا رمز مخصوص هر شخص صورت بگیرد.
پاسخگویی غیرهمزمان (Q & A)
با استفاده از این امکان که  «پرسش و پاسخ» نیز نامیده می شود، کارشناس یا مسئولین یک سازمان می توانند سوالات و درخواستهای ارباب رجوع را در زمانی که برایشان مناسب است شنیده و پاسخ دهند. نحوه عملکرد بدین شکل است که تماس گیرنده پیام خود را بر روی صندوق صوتی مسئول مربوطه می گذارد و سیستم یک شماره پیگیری را به وی اعلام می کند. سپس مسئول مربوطه پس از شنیدن پیام، پاسخ آنرا در سیستم ثبت می کند (به عبارت دیگر برای تماس گیرنده پیغام می گذارد). تماس گیرنده در تماس بعدی خود با وارد کردن کد پیگیری می تواند پاسخ خود را بشنود.