سیستم تبلیغات دیجیتال


 
در دنیای امروز اطلاع رسانی و تبلیغات از ارکان مهم در پیشبرد اهداف سازمان ها، ادارات دولتی، حکومت ها و ... به شمار می رود. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به روز شدن فناوری های مربوطه، روندی رو به رشد در استفاده بهینه از فضاهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی را شاهد هستیم. با تکیه بر تکنولوژی های جدید، می توان به جرات گفت که دیگر این تنها تلویزیون و رادیو نیستند که ابزارهای اصلی اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح گسترده محسوب می شوند. بلکه می توان با بهره گیری از فناوری های روز، اطلاع رسانی و تبلیغات را در سطحی وسیع تر و با تقسیم بندی برای فرهنگ ها، نیازها و دیدگاههای مختلف مخاطبان طراحی کرد. می توان اطلاعات اقتصادی را در معرض دید فعالان کسب و کار قرارداد، آخرین اخبار رویدادهای ورزشی را در نزدیک یک استادیوم بزرگ ورزشی یا محل عبور مخاطبان جوان قرار داد. اطلاعات مکان های دیدنی شهر را در اختیار توریست ها گذاشت، پیام های فرهنگی و مناسبتی خاص را در مواقع لازم پخش نمود. از طرفی با توجه به حجم بالای سامانه های پخش کننده تبلیغات و اطلاعات و گسترده بودن شرکت ها و افرادی که مسئولیت تامین محتوای پخش شده بر روی این نمایشگرها را بر عهده دارند، داشتن سامانه های یکپارچه کننده جهت کنترل و نظارت بر محتویان پخش شده توسط ارگان های مسئول و نیز امکان پخش محتویان مورد درخواست در هر لحظه بر روی گروههای مختلف نمایشگرها، امکانی مهم برای شرکت ها و ارگان هاست.

سامانه Digital Signage:
سیستم Digital Signage یک سامانه نرم افزاری است که می تواند از یک پایگاه مرکزی، محتوای پخش شده روی تعداد نامحدودی از نمایشگرها را به طور زنده و در لحظه مدیریت و نظارت کند. این نمایشگرها می توانند در نقاط مختلفی از شهر، کشور و یا حتی جهان پراکنده شده باشند. تنها کافی است با توجه به حساسیت ها و سیاست های ارگان مورد نظر، ساختمان ارتباطی مناسب بین سامانه مدیریتی و نمایشگرها تعریف شده باشد. محتوای پخش شده روی پنل های نمایشی می توانند انواع محتواهای دیجیتال (فلیم، تیزر تبلیغاتی، فایل های flash, Power Point، زیر نویس و تمامی فرمت های دیگر نمایشی) عکس، سایت اینترنتی، فیدهای RSS، سرخط خبرها، نمایشگرهای ترافیکی و آلودگی هوا، نقشه های شهری و ... باشند که مدیریت محتوای آن از راه دور در مرکز کنترل و مانیتورینگ به سادگی صورت می پذیرد. به نحوی که هر یک از پنل ها در لحظه و بدون هیچ محدودیتی قابلیت ویرایش توسط کاربر در مرکز کنترل را دارند. 
به این ترتیب با ایجاد یک بستر امن برای ارتباط بین پایگاه مرکزی و نمایشگرها، می توان قابلیت فوق العاده ای را برای سازمان استفاده کننده از این سیستم فراهم کرد که در لحظه محتوای دلخواه را روی نمایشگر خود پخش کند یا محتوای در حال پخش روی هر یک از نمایشگرهای خود را کنترل کند. 


ضمنا می توان اختیار ایجاد تغییرات، با نظارت دستگاه مرکزی را به بیرون از ارگان واگذار کرد. مثلا می توان راهکاری را تعریف کرد که در آن تمام شرکت هایی که مسئولیت جذب تبلیغات برای ارگانی مانند شهرداری، مترو و .. را دارند محتواهای خود را برای پخش روی تعداد معینی نمایشگر به پایگاه مرکزی ارسال کننده و این محتواها پس از تایید پایگاه مرکزی روی نمایشگرها پخش شود. به این ترتیب فضای ایجاد شده روی تابلوها را می توان چندین برابر کرده  یا حتی بین شرکت های تامین کننده محتواو و تبلیغات رقابت دائمی ایجاد کرد.
از مزایای مهم این سیستم قابلیت تطابق کامل با سامانه های تعاملی است. در این سامانه ها کاربر می تواند از طریق یک Touch Screen با سیستم ارتباط برقرار کند و لذا ارتباط کاربر با سیستم به صورت دو طرفه در می آید. به این ترتیب می توان دنیایی از کاربردهای جذاب و مفید را به سیستم اضافه کرد. مانند نقشه ها و مسیریاب های تعاملی، سامانه های اطلاع رسانی و ... 
سیستم Digital Signage را می توان برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار داد. به تعبیر ساده این سیستم یک ارگان تبلیغاتی و روابط عمومی کامل با امکانات و سرعت بسیار بالا و هزینه اندک است. به طوری که تنها با یک بار هزینه کردن روی پیاده سازی این زیرساخت می توان در آن واحد هزاران درگاه پخش را مدیریت کرد و به هر یک یا هر گروه از آنها یک برنامه و محتوای مشخص برای پخش داد. 
همچنین می توان با ایجاد یک بستر تعاملی دو طرفه با کاربران، دنیایی از کاربردهای دو طرفه مانند کسب نظرات مشتریان، سفارش مستقیم و ... ایجاد نمود. 
بدین ترتیب جذابیت سیستم برای مخاطب چندین برابر خواهد شد. به دلیل این که محتوای پخش شده روی سیستم کاملا قابل مدیریت است، می توان صفحه نمایش را به چندین قسمت تقسیم کرد و بدین ترتیب در هر قسمت محتوای خاصی بر مبنای اطلاع رسانی یا تبلیغات پخش نمود که این امر باعث جذب مشتری و همچنین ارائه تبلیغات متفاوت و در نتیجه در آمدزایی بیشتر می شود. 
در مراکز تجاری معمولا مساله ای که همیشه وجود دارد عدم راهنمایی مناسب مشتریان و اربابان رجوع برای یافتن کالای مورد نیاز آنان و بهره مندی مناسب از بخش ها و فضاهای موجود است که این امر موجب اتلاف وقت آنان می شود. یکی از ایده های نو برای رفع مساله یاد شده استفاده از Digital Signage می باشد که باعث ایجاد فرصتی مناسب برای ارائه انواع اطلاعات و خدمات از طرف مجموعه می باشد. مدیریت مجموعه می تواند با به کارگیری این سیستم ضمن ایجاد فضایی جذاب و احساس رضایت مندی بیشتر در مراجعین، درآمد زایی و بهره وری مجموعه را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. 
در زیر برای مثال فقط بخش محدودی از کاربردهای این سیستم را در مراکز تجاری بیان می کند. 

1-ایجاد در آمدزایی:
•    کسب در آمد از معرفی فروشگاهها
•    کسب درآمد از فروشگاههای که در جستجوی روی نقشه به مشتریان معرفی می شوند. 
•    کسب در آمد از مراکز خدماتی و رفاهی اطراف مجموعه که نیاز به تبلیغ دارند از جمله رستوران، کافی شاپ، مغازه و ...
•    کسب در آمد از فروش برخی کالاها از طریق این سامانه
•    کسب درآمد از ایجاد جذابیت های بصری تکنولوژیک در فضای مجموعه
•    کسب در آمد از پخش آگهی های تبلیغاتی

2-تسهیل در مدیریت مجموعه:
•    پخش پیام های مدیریتی
•    افزایش رضایت مندی مشتریان
•    ارتباط آسان تر مدیریت با مشتریان و برعکس
•    هدایت هدفمند مشتریان جهت یافتن مکان ها و کالاهای مورد نظر آنان

3-مدیریت تصاویر پخش شده:
•    برای تعداد نامحدودی نمایشگر در هر لحظه از زمان 
•    امکان برنامه ریزی مجزا برای هر یک از نمایشگرها
•    امکان پخش تصاویر یکپارچه و مجزا
•    امکان تقسیم هر نمایشگر به چند قسمت جهت پخش تصاویر گوناگون روی آن

4-تبلیغات:
•    تبلیغ فروشگاههای مجموعه
•    تبلیغ اماکن خدماتی و رفاهی اطراف مرکز که نیاز به تبلیغ دارند
o    رستوران ها
o    کافی شاپ ها
o    فروشگاهها
o    مغازه ها
o    پارکینگ ها
o    مجموعه های ورزشی
o    سینماها
o    آژانس ها
5-اطلاع رسانی:
•    نمایش تاریخ و ساعت
•    تاریخچه و اهداف
•    اعلام وضعیت طبقات و نوع کاربری آنها
•    اعلام وضعیت کاربری مغازه ها همراه با نقشه مکانی
•    اعلام اماکن خدماتی و رفاهی موجود در مجموعه همراه با نقشه مکانی
o    اطلاعات 
o    انتظامات
o    رستوران
o    کافی شاپ
o    بوفه
o    نمازخانه
o    آسانسور
o    سرویس بهداشتی
o    تاکسی سرویس
•    اعلام راه های رسیدن به مرکز همراه با نقشه مکانی
•    اعلام وضعیت پارکینگ
•    اعلام اطلاعات ترافیکی شهری
•    اعلام اطلاعات آب و هوایی
•    امکان ارتباط اطلاعاتی

6-امکانات صوتی و تصویری:
•    عکس
•    پخش موسیقی
•    پخش دوربین مداربسته
•    دسترسی به سایت های اینترنتی
•    سرخط خبرها به صورت زیرنویس
•    پخش شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای
•    فایل های صوتی و تصویری

بخش مدیریتی می تواند نمایشگرهایی را به طور اختصاصی به منظور استفاده مراجعین با قابلیت لمسی در نظر بگیرند که ضمن ایجاد فضایی جذاب مزایای زیر را به همراه دارد:
•    قابلیت جستجو
•    فروشگاهها همراه با مشخصات و نقشه مکانی آنها
•    کالای مورد نظر مشتریان
•    اماکن خدماتی و رفاهی مجموعه همراه با نقشه مکانی آنها
•    آگاهی از وضعیت پارکینگ
•    ارائه بازی های کامپیوتری برای کودکان
•    استفاده از شبکه اینترنت برای مراجعین
•    دسترسی به سایت های گوناگون
•    امکان نظر سنجی
o    رضایت مندی مشتریان از فروشگاهها
o    از فضاهای موجود در مجموعه
o    از خدمات موجود در مجموعه
o    تکریم مشتری
o    دریافت انتقادات و پیشنهادات


مدیریت محتوا و توپولوژی راهکار
سیستم Digital Signage از پنج قسمت مختلف تشکیل شده است
1.    اپراتورها
2.    سامانه مدیریت مرکزی
3.    شبکه ارتباطی
4.    پخش کننده ها
5.    نمایشگرها 

اپراتورها با توجه به دسترسی تعریف شده از سوی سامانه مدیریت و روی بستر تعریف شده برای آنها (شبکه داخلی، اینترانت، اینترنت و ..) محتواها و برنامه های پخش مورد نظر خود را جهت پخش روی نمایشگرهای خاصی به سامانه مدیریت مرکزی ارسال می کنند. در ضمن بر اساس تعریفات سیستم می توانند از برنامه پخش نمایشگرهای خاصی اطلاع یافته و آنها را مانیتور کنند. 
سامانه مدیریت مرکزی از یک طرف به اپراتورها و از طرف دیگر از طریق شبکه ارتباطی به نمایشگرها متصل می شود. وظیفه این بخش نظارت بر محتوای ارسال شده از سوی اپراتورها، تعریف حدود دسترسی کاربران، تهیه نسخه پشتیبان از محتواهای ارسالی و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه برای دسترسی پخش کننده ها و ... است. ضمنا در صورت نیاز می توان از طریق همین سرور نیز به ویرایش محتواها و ارسال آنها به پخش کننده ها پرداخت.
شبکه دسترسی بین سامانه مدیریت و پخش کننده ها از این جهت اهمیت دارد که باید در آن واحد ویژگی های امنیت، سرعت و پایین بودن هزینه را فراهم کند. به طور کلی این شبکه می تواند بر بستر اینترنت، شبکه VPN کابلی و یا بیسیم، اینترانت و ... برقرار گردد. لازم به ذکر است این شبکه تنها برای به روز رسانی محتویان و برنامه های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد و نه برای پخش مستقیم. لذا سرعت پایین خط ارتباطی، اثری در کیفیت خروجی پخش شده نخواهد داشت. همچنین در صورت قطع شدن موضعی این ارتباط، دستگاه پخش کننده به کار خود ادامه خواهد داد.
طبعا انتخاب بستر مناسب برای ارسال برنامه ها و محتویات آنها، با توجه به نیاز هر پروژه و ملاحظات خاص آن تعیین می شود. مثلا در حالی که در یک پروژه بین المللی، بهترین انتخاب بستر اینترنت است، در مورد پروژه پخش در سطح تابلوهای شهری، بسترهایی مانند اینترانت و VPN به خاطر مسائل امنیتی خاص توصیه می شوند. 
قسمت بعدی دستگاه پخش کننده تصاویر است. وظیفه این قسمت دریافت برنامه ها و محتویات لازم ازسرور مرکزی و پخش آنها در زمان مقرر شده بر روی نمایشگر است. برای ملاحظات امنیتی، این دستگاه فقط برنامه های ارسال شده از سوی طرف سرور مرکزی را پخش خواهد کرد و لذا نمی توان به صورت دستی فایلی را جهت پخش بر روی ان کپی کرد.
در انتهای زنجیره، نیز نمایشگر تصویر قرار دارد. مزیت سیستم Digital Signage این است که می تواند بر روی انواع نمایشگرها، قابلیت پخش داشته باشد. انواع نمایشگرهای قابل استفاده برای این سیستم عبارتند از:
•    انواع تلویزیون شهری در هر سایز
•    انواع تلویزیون های تجاری و خانگی
•    انواع پانل های نمایش تصویر مانند تلویزیون های آویزی، تلویزیون های دیواری و ...
•    انواع نمایشگرهای تعاملی

امنیت ارتباط
به طور کلی مساله امنیت در مورد پیشنهاد مطرح شده از سه جنبه قابل تامل است:
•    امنیت در سطح اپراتورها
•    امنیت در سطح شبکه دسترسی
•    امنیت در سطح نرم افزار


1-امنیت در سطح اپراتورها
به طور کلی بررسی مقالات و نمونه های عملی نشان می دهد که مهم ترین تهدید امنیتی برای چنین سیستم هایی تهدید داخلی از طرف اپراتورها است. به این ترتیب که بیش از 80% نفوذها توسط کاربرانی که اپراتور سیستم هستند صورت می پذیرد. لذا سیستم پیشنهاد شده نسبت به سیستم های موجود مزیت مهمی پیدا می کند. 

2-امنیت در سطح شبکه دسترسی
همانطور که گفته شد، شبکه دسترسی می تواند بستر اینترنت، اینترانت، VPN و .. .باشد. از نظر امنیتی با وجود امکان کنترل بسیار بالا بر بستر اینترنت، این بستر برای پروژه هایی که حساسیت امنیتی بالایی دارند پیشنهاد نمی گردد. بهترین و امن ترین بستر برای ایجاد شبکه دسترسی، پیاده سازی یک شبکه VPN با تکیه بر شبکه کابل تلفنی است که هم به لحاظ قیمتی مناسب است و هم از لحاظ امنیتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. 
به این ترتیب هیچ کاربر خارجی امکان دسترسی یافتن به شبکه بین سرور مرکزی و پخش کننده ها را نخواهد داشت. 

3- امنیت در سطح نرم افزار
یک مساله بسیار مهم استفاده از نرم افزارهای مرکزی امن به همراه تاییدیه های مربوطه می باشد.